FAQ - Vaak gestelde vragen

  1. Waar kan ik ontbrekende of beschadigde bordjes melden?
  2. Wat stellen de oranje en paars-blauwe markeringen voor bij sommige trajecten?
  3. Waarom geeft mijn GPS geen aanwijzingen wanneer ik moet afslaan?
  4. Hoe kan ik helpen om de trajecten op de routeplanner te verbeteren?
  5. Waar kan je informatie vinden over veerdiensten?
  6. Zijn er nog interessante fiets-websites?
  7. Wie zijn jullie?
  8. Credits?
  9. Hoe kan je een uitgestippelde rit inladen op een Mio Cyclo 300?

Waar kan ik ontbrekende of beschadigde bordjes melden?

Het is ons fietsers allemaal al wel overkomen: je bent van knooppunt naar knooppunt aan het fietsen en plotseling blijkt een bordje verdwenen te zijn of is een bordje volledig onleesbaar gemaakt door enkele snoodaards. Of is de route simpelweg verkeerd bewegwijzerd. Leuk is anders.

Wil je zo'n vervelende situatie verhelpen voor de collega-fietsers die na jou komen? Dan kan je dit melden aan bevoegde toeristische diensten. Jammergenoeg is soms wat lang zoeken op de juiste contactgegevens te vinden. Daarom hier een poging om de meldpunten van de verschillende toeristische diensten samen te vatten:

België

Knooppuntennetwerk Toeristische dienst
  • Brugse Ommeland
  • Westhoek
  • Leiestreek West
  • Kust
Westtoer
http://www.westtoer.be/nl/actief-beleven/praktisch/routechirurg
of via een
  • Meetjesland
  • Leiestreek Oost
  • Vlaamse Ardennen
  • Waasland
  • Scheldeland
Toerisme Oost-Vlaanderen via Routedokter website
of via een
  • Vlaams-Brabant
Toerisme Vlaams Brabant
www.toerismevlaamsbrabant.be/routedokter
of via een
  • Antwerpen 1 ... 4
Toerisme Provincie Antwerpen
www.routedokter.be
of via een
  • Limburg
Toerisme Limburg
http://www.toerismelimburg.be/content/meldingsformulier-fietsroutenetwerk
of via het gratis servicenummer 0800/96967
of via een
  • Sint-Pietersberg
    (Knooppunten provincie Luik, grensend aan Limburg)
via een
  • Hoge Venen - Eifel
Toerisme Oostkantons
Mühlenbachstrasse 2
Postbus 66
4780 Sankt-Vith
Via een

Nederland

Knooppuntennetwerk Toeristische dienst
  • Schouwen-Duiveland
  • Walcheren & Noord-Beveland
  • Zuid-Beveland & Tholen
  • West en Oost Zeeuws-Vlaanderen
  • Goeree-Overflakkee
Routebureau Zeeland
http://www.routemeldpunt.nl
  • De Brabantse Delta
  • De Baronie
  • Midden-Brabant
  • De Kempen
  • De Peel
  • De Wijde Biesbosch
  • De Meierij
  • Noordoost-Brabant
Routebureau Brabant
http://www.routesinbrabant.nl/meldpunt/
  • Zuid-Limburg
VVV Zuid-Limburg
Via een
  • Midden-Limburg
  • Land van Peel en Maas
  • Maasduinen
  • Westelijke mijnstreek
  • Mergelland
  • Parkstad Limburg
Routebureau Noord- en Midden-Limburg
Via een
  • Utrecht
Provincie Utrecht
http://www.fietsenindeprovincieutrecht.nl/contact

Wat stellen de oranje en paars-blauwe markeringen voor bij sommige trajecten?

In het oranje worden onverharde delen en semi-verharde delen (vb. dolomiet) aangeduid. Daardoor kun je deze vermijden met een lichte- of racefiets, als je dat wenst.

Kasseistroken worden in een paars-blauw kleur weergegeven. We beperken ons hier tot de Vlaamse kasseien of kinderkopjes, omdat gewone klinkers of betonblokjes meestal goed berijdbaar zijn voor fietsers.

Weet jij in je buurt stukken die niet of onjuist zijn aangeduid? !


Waarom geeft mijn GPS geen aanwijzingen wanneer ik moet afslaan?

Navigatiegegevens kunnen op twee manieren naar GPS geëxporteerd worden: als track of als route. Een track is als het ware een kruimelspoor. Het bestaat uit een aantal punten die door middel van rechte lijnen verbonden zijn. Een track trekt zich niks aan van kaartmateriaal. De kaarten worden hier enkel als achtergrond gebruikt. In principe kan je dus ook navigeren zonder kaart als achtergrond (het zal wel wat moeilijk zijn).

Een route daarentegen bevat de nodige gegevens waardoor het GPS toestel zelf een route kan berekenen langs gekende wegen om de eindbestemming te bereiken. Er zijn meestal ook 'via'-punten toegevoegd aan een route, om zeker langs bepaalde punten te passeren (vb. een knooppunt). Je moet hiervoor uiteraard beschikken over routeerbaar kaartmateriaal (vb. City Navigator). Wanneer je afwijkt van de berekende route, wordt automatisch een nieuwe route berekend om je op je eindbestemming te krijgen. Het is enkel bij deze vorm van navigatie dat "turn-by-turn" instructies gegeven worden. Je GPS vertelt je dus wanneer je recht of links moet afslaan.

Op fietsnet worden uitgestippelde 'routes' steeds als track geëxporteerd. Hierdoor worden alle trajecten steeds correct weergegeven, onafhankelijk van het gebruikte kaartmateriaal. Want als het knooppuntennetwerk langs een weg loopt die niet op je kaart staat (vb een onverharde weg), zal bij een route deze weg nooit aangeduid worden. Bij de fietsnet GPX export krijg je dus geen "turn-by-turn" aanwijzingen, maar moet je de lijn die op je GPS wordt weergegeven zo goed mogelijk volgen. Als je wegfietst van deze lijn, weet je dus dat je van je uitgestippelde pad bent afgeweken.

Uitzondering hierop zijn de Garmin Edge 605, 705 en 800 toestellen. Deze bevatten namelijk de nodige logica om ook "turn-by-turn" instructies (met pop-up en audiosignaal) te geven bij een track. Het is wel aan te raden om de "herberekening" UIT te zetten. Als je dan toch van de track zou afwijken, volgt er geen herberekening en ook geen nieuw traject, en je kan dan visueel opnieuw naar je track toefietsen.


Hoe kan ik helpen om de trajecten op de routeplanner te verbeteren?

We doen ons best om de trajecten op de routeplanner te laten overeenstemmen met de werkelijke situatie. Soms wijkt onze documentatie echter af van de aanduidingen in het veld. Of zitten er vergissingen in de kaart. Om dat te corrigeren zoeken we de medewerking van de fietsende fietser.

  • Als je kleine foutjes ontdekt, kun je dat gewoon verwoorden en mailen.
  • Als je fouten in trajecten ontdekt die moeilijk uit te leggen zijn, mail je ons een GPX bestand dat het juiste traject beschrijft.
    Er zijn verschillende manieren om tot een dergelijk GPX bestand te komen.
    • Ofwel teken je via web sites zoals Marengo of bikely het juiste traject, en exporteer je dat naar GPX. Probeer het eens; dit gaat veelal sneller dan tekstueel uit te schrijven welke en welke straat gevolgd moet worden. En het is altijd duidelijker.
    • Ofwel rij je met een GPS op de fiets, en exporteer je de gereden track als GPX. Het fijne aan deze aanpak is dat je buiten bent, en de GPS al het klikwerk voor jou doet! We hebben ook gemerkt dat we kleine afwijkingen sneller op het spoor komen.
    Start met ons één GPX door te sturen. Een redacteur kijkt alles goed zit; vanaf dan kun je je laten gaan!

Voor alle verdere vragen, je correcties en GPX bestanden is er één e-mail adres:


Waar kan je informatie vinden over veerdiensten?

De meeste veerboten en ponten varen niet het hele jaar door en ook niet alle uren van de dag. Om te voorkomen dat je fietstochtje in het water valt, controleer je best de beschikbaarheid en vaartijden via onderstaande websites. Wilt u zekerheid, bel dan voordat u gaat fietsen even de veerdienst op.

Voor de beschikbaarheid en vertrektijden van alle veerponten in Zeeland is er een uitstekende site terug te vinden op http://routes.vvvzeeland.nl/nl/rondje-pontje/

http://www.voetveren.nl/ is een goede vertrekplaats om informatie te vinden over veerponten in zowel België als Nederland. Kies daar voor Overzicht ponten.


Zijn er nog interessante fiets-websites?

Hieronder vind je een beknopt lijstje met links naar interessante fiets-websites:

www.fietsroute.org De meest uitgebreide informatie rond fietsroutes in Vlaanderen.
www.routeyou.com De website die routes en bijbehorende functionaliteit aanbiedt voor de fietser, de wandelaar, de motorrijder en de toerist.
www.fietsen123.be Actueel nieuws over fietsen, fietsroutes en fietsvakanties.
www.fietsenmoetkunnen.be Driemaandelijkse Vlaams fietsmagazine. Met een flink aantal reportages en fietsroutes in België en omstreken.
www.fietsersbond.be Belangenvereniging voor fietsers in Vlaamse en Brusselse gemeenten, met aandacht voor meer en betere fietspaden, een fietsvriendelijke fiscaliteit, kwaliteitsnormen voor fietsen...
www.vlaanderen-fietsland.be Website door en voor fietsers, met als doel de bezoekers de mooiste plaatsen in Vlaanderen op fietsgebied te leren kennen.
www.travelbybike.be Website over vakantiefietsen. Met extra aandacht voor 'zwanger fietsen'.
www.bikeroutetoaster.com Website voor aanmaken van trajecten. Belangrijkste troeven: hoogteprofielen en een combinatie van auto-routing en manueel trajecten tekenen.
http://www.meldpuntfietspaden.be/ Via dit meldpunt kunt u knelpunten voor fietsers signaleren aan de bevoegde wegbeheerder (gemeente, provincie, gewest, ...) in Vlaanderen.
http://www.velo-ravel.net/ Website met verkeersvrije fietspaden in België.


Wie zijn jullie?

Fietsnet.be is een project dat het hele netwerk van Vlaamse fietsroutes op één online kaart wil verenigen. Gestart door Koen Mannaerts en Kris Mattheus, brengt het initiatief thans tal van medewerkers samen. Fietsnet.be, een experiment van deze twee fietsgekke ingenieurs, vind je sinds 15 juni 2007 op het Web. Daarmee heeft Vlaanderen zijn eerste online fietsrouteplanner met automatische routeberekening.

We kregen enkele jaren geleden flink genoeg van de ritjes die ze al honderd keer gefietst hadden. Nochtans ligt er in Vlaanderen duizenden kilometer fietsroute, zorgvuldig uitgekozen en uitgerust door toeristische diensten en verenigingen allerhande. Het is jammer dat de initiatieven zo versnipperd zijn; de mogelijkheden zouden eindeloos zijn mocht je elk traject kennen, en kunnen combineren tot één groot net. Het is de ambitie van fietsnet.be om dit hele netwerk op één online kaart samen te brengen.

Voor informatie rond de visie of uitwerking van fietsnet.be contacteer je of .


Credits?

Google Voor onze kaarten maken we gebruik van de diensten van Google Maps.
Daarnaast gebruiken we ook Google Analytics voor de website statistieken.
Westtoer

Toerisme Oost-Vlaanderen Regionaal Landschap Kempen en Maasland

Toerisme Provincie Antwerpen
Toerisme Vlaams-Brabant

Toerisme Limburg

Regionaal Bureau voor Toerisme Rivierenland
Alle huidige trajecten komen overeen met de fietsnetwerken gerealiseerd door: en zijn overeenkomstig auteursrechterlijk beschermd.
dasBlog De blog wordt aangestuurd door de dasBlog engine van newtelligence AG.
MySQL Alle GIS data wordt verwerkt in geospatiale MySQL databases.
De fietskaart component op de hoofdpagina werd ontwikkeld met FlashDevelop en de Adobe Flex 3 SDK.
iText PDF-bestanden worden aangemaakt met iText.
FWTools, de set open-source GIS software van Frank Warmerdam, helpt om de toenemende hoeveelheid route-informatie meester te blijven.
Ook een woordje van de dank aan Geoff Stearns voor zijn uitstekende SWFObject component. Deze component wordt gebruikt op onze hoofdpagina om de Adobe Flash plug-in te detecteren en indien nodig te installeren.

Hoe kan je een uitgestippelde rit inladen op een Mio Cyclo 300?

mio-cyclo-300-1

Hiervoor moet je je uitgestippelde rit eerst exporteren als GPX-bestand. Dit bestand kan je vervolgens vanop je computer kopiëren naar je Mio Cyclo 300.

Onderstaande stappen geven weer hoe je best tewerk gaat:

  1. Stippel een fietsrit uit op de fietsnet website
  2. Klik op “Exporteer de route naar je GPS”
  3. Laat de optie op "Geen knooppuntnummers" staan. Dit toestel ondersteunt namelijk geen waypoints binnen een GPX-bestand.
  4. Vul een naam in voor je rit. Daaraan kun je hem straks herkennen op je toestel
  5. Klik “Download GPX”. Kies voor “bestand opslaan”. Het bestand komt vervolgens terecht in je standaard download map
  6. Sluit de Mio Cyclo 300 aan op je computer via de USB kabel en schakel hem in
  7. Er komen nu normaal gezien twee stations bij op je computer: Mio_system en Mio_data
  8. Kopieer het zopas gedownloade GPX-bestand naar Mio_data\Dodge\Tracks
  9. Wacht even om het toestel tijd te geven om te synchroniseren
  10. Schakel de Mio Cyclo 300 uit en koppel hem los van je computer
  11. Schakel de Mio Cyclo 300 terug in
  12. Ga naar “Navigeren” en dan naar “Tracks”. Normaal gezien moet je het fietsnet-traject nu zien in de lijst